Ta deg en pause

Annonse

Førerløs brøyting er blitt en realitet

Selvkjørende brøytebiler ble demonstrert for første på gang på Fagernes mandag 19. mars. Øveraasen og Semcon utviklet sammen den selvkjørende løsningen.

0

Annonse

Mandag 19. mars demonstrerte Avinor de autonome brøytebilene på Fagernes lufthavn, Leirin. Det er Øveraasen og Semcon som har gått sammen om å lage førerløs brøytebilløsning for flyplasser. Sammen har de etablert selskapet Yeti Snow Technology AS.

– Det vi skal vise frem her i dag, er det vi har fått til i løpet av de tre siste årene, sier John Emil Halden, prosjektleder i Semcon Devotek AS.

Les om snøkjøring i Oslo her: Har kjørt 300 tonn med snø

Startet for tre år siden

Prosjektet ble startet som et innovasjonsprosjekt av Avinor for tre år siden. Det er det første prosjektet i verden med autonom snørydding på flyplasser, ifølge Avinor.

– Med dette systemet kan vi lage digitale planer for snøryddingsoperasjoner, sier Halden og legger til:

– Vi har holdt til her på Leirin i vinter for å kunne teste under reelle forhold. Vi har prøvd å komme frem til en brøytekvalitet som er tilstrekkelig for flyplasser, sier han underveis i demonstrasjonen.

Annonse

Gjenstår noe testing

Yeti Snow Technology AS startet prosjektet for tre år siden, på initiativ fra Avinor. Hensikten er å oppnå færre forsinkelser og gi økt effektivitet på flyplassene ved bruk av førerløs brøyting. Foreløpig er ikke løsningen i kommersiell drift, da det gjenstår noe mer testing.

– Vi er ikke helt i mål. Nå øver vi på autonom brøyting her på en flyplass som ikke er i full drift. Det er mye som skal på plass, men dette kommer til å bli en virkelighet. Det er jeg sikker på, sier divisjonsdirektør i Avinor, Margrethe Snekkerbakken og legger til:

– Vi mennesker blir slitne. Vi trenger mat og vi trenger hvile. Det er ikke til å komme bort i fra. Disse bilene her kan jobbe døgnet rundt. Det at vi får inn ny teknologi som dette, ser vi på som en spennende mulighet, sier hun.

God presisjon

Plogen er festet på en Mercedes-Benz Arocs og skal kunne brøyte med centimeterpresisjon. Under testen kjørte lastebilene en forhåndsbestemt rute på flyplassen. Systemet logger alt som gjøres, og kommunikasjonen mellom bilen og kontrollsenteret foregår via 4G-nettet.

Øveraasen og Semcon gikk sammen og etablerte Yeti Snow Technology AS.
De skal levere en komplett leveranse frem til pilottest.
I 2016 signerte de en utviklingsavtale med Avinor om å utvikle og demonstrere en selvkjørende brøytebil for flyplasser.

 

Annonse