Ta deg en pause

Annonse

Fra helsefagarbeider til yrkessjåfør

Ina Slettbakk (23) er lærling hos Gunnar Knutsen AS. Det har hun vært i nesten to år, og hun skal snart opp til fagprøven. Men veien til fagbrevet har vært humpete.

0

Annonse

Slettbakk er tidligere helsefaglærling, men etter et halvt år fant hun ut at det ikke var noe for henne. Hun droppet ut og tok et halvt friår for å virkelig tenke over hva hun skulle gjøre videre.

– Det er vanskelig å finne ut av hva man skal bli, men jeg er veldig bilinteressert og tenkte at å jobbe med bil kunne vært noe for meg. Og jeg elsker å kjøre. Jeg får en slags ro når jeg er på veien, så det å bli yrkessjåfør var definitivt rett for meg.

Se også video lenger ned.

Spennende å kjøre lastebil
Foto: Lars Thorvaldsen.

Hun gikk tilbake til skolebenken og begynte på teknikk og industriell produksjon (TIP). Etter hvert fikk hun kontakt med opplæringskontoret for samferdsel og logistikk.

– Jeg sa til opplæringskontoret at jeg syntes det virket spennende å kjøre lastebil.

Siden hun allerede hadde grunnfagene på plass, fikk hun beskjed om å finne seg læreplass så fort som mulig. Hun gikk derfor rett fra det første året på videregående til å bli lærling.

– Jeg begynte å søke læreplasser. Først fikk jeg sommerjobb og læreplass i Jakhelln Gruppen, men de mistet kjøring, så rett før kontraktinngåelsen fikk jeg beskjed at de dessverre ikke kunne ansette meg likevel.

Arendal og yrkessjåførlinja

Jobbsøkingen begynte for alvor. I et år søkte hun på forskjellige stillinger innen transportfaget, og fikk etter hvert jobb som rangerer hos PostNord. Her jobbet Slettbakk i seks måneder før hun fikk lærekontrakt med opplæringskontoret.

– Jeg ble så glad da jeg fikk det. De hjalp meg med å finne jobb, og etter hvert fikk jeg læreplass hos Gunnar Knutsen AS.

Med læreplass i boks gikk turen videre til Arendal og yrkessjåførlinja. Hun begynte der i januar 2016 og juni samme år var lappen i boks. Derifra gikk hun rett til jobben som ventet hos Gunnar Knutsen AS.

Drømmen

– Jeg trives veldig godt i jobben, og elsker å kjøre for dem. Og jeg håper selvfølgelig på å få fortsette her i noen år til etter endt læretid, men drømmen er å bli kjørelærer på tunge kjøretøy. Det er det jeg virkelig har lyst til.

– Men det er noen år frem i tid. For å kunne oppnå drømmen så kreves det fem års arbeidserfaring, og jeg kan ikke se for meg et bedre sted å få arbeidserfaring enn hos Gunnar Knutsen.

Ulykken  
Foto: Lars Thorvaldsen.

Det er ikke bare gode erfaringer hun skal ha med seg videre. En høstdag 2017 skulle Slettbakk kjøre et lass med fyllmasse til et deponi på Blystadlia i Lørenskog. Det hadde regnet og veien var våt. Denne dagen kjørte hun kun singel bil.

På den smale våte grusveien opp til tipp-plassen strakk hun seg etter kaffekoppen for å ta en slurk. Da hun så opp igjen hadde hun kommet for langt ut mot veikanten. Hun stoppet og bilen sank ned på høyresiden. Slettbakk kjente at dette kom til å gå galt og gjorde et forsøk på å dra seg opp igjen, men det var for sent. Veien ga etter og den 26 tonn tunge bilen veltet over på høyresiden og ned i grøfta.

Annonse

Det er to og en halv meter mellom vinduet på venstresiden og vinduet på høyresiden. Reisen mellom de to går fort, og det siste Slettbakk husker fra velten, er lyden av glass som knuser.

Hun falt fra førersetet og ned på passasjersiden, og det ble mørkt. Når hun våkner ligger hun på taket.

– Jeg hadde ikke beltet på meg fordi jeg må løsne det for å dra kortet når jeg står på vekta. Og jeg må dra kortet på vei ut igjen, og når man kun skal opp og ned på tipp-plassen, så blir man litt sløv, sier hun.

Åtte minutter

Panikken grep om henne. Det første hun tenkte var at nå mistet hun jobben. Omtåket og forvirret reiste hun seg og slo av motoren. Etter hvert kom det noen forbi.

– Det var to personer, og han ene klatret ned og prøvde å hjelpe meg ut. Men det klarte jeg ikke siden jeg hadde så vondt i foten.

Foto: Lars Thorvaldsen.

Han andre ringte ambulansen, og det tok rundt åtte minutter til nødetatene var på stedet.

Brannvesenet ble nødt til å sage ut frontruta for å få henne ut av bilen. Slettbakk ble lagt på en båre og sendt til A-hus med ambulanse. Hun ble grundig sjekket og lagt i strekk. Etter fire timer var de sikre.

– Jeg hadde kun fått et blåmerke, sier hun og legger til:

– Velten har preget meg. Jeg kjenner det er ubehagelig når bilen krenger mot høyre. Eller når jeg må legge meg ut mot kanten. Og jeg har begynt å være mer bevisst på valgene jeg tar i bilen og stopper gjerne før jeg løfter opp kaffekoppen. Også har jeg blitt flinkere med å bruke beltet, smiler hun.

Klikk på bildet for å åpne i eget vindu.

I dette yrket er man mer selvstendig

Til tross for den skremmende opplevelsen er hun fortsatt ved godt mot. Slettbakk trives som lærling, men innrømmer at det kan være tungt til tider. Hun peker blant annet på graden av selvstendighet.

– Du jobber jo like hardt og mye som de andre ansatte. Du har egen bil og er alene hver dag. I andre yrkesfag har man en person tilgjengelig, og i nærheten til enhver tid. Da jeg var helsefaglærling gikk jeg oppå en annen ansatt hele tiden. Men i dette yrket er man mye mer selvstendig og må klare alt selv.

Lærer på en annen måte

– Man lærer på en helt annen måte enn når man sitter på skolebenken. Som lærling må man prøve selv, og det synes jeg er veldig motiverende og lærerikt. Det er gøy å prøve, feile og klare ting selv.

– Men man blir også tatt litt ekstra godt vare på som lærling. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg må skryte litt av firmaet jeg jobber for, og si at alle kollegene er veldig greie å ha med å gjøre. Det er ingen dumme spørsmål og de hjelper meg så godt de kan. De forventer ikke at man skal kunne alt første dagen, så starten på arbeidslivet ble ikke så altfor hard, og det synes jeg er fint.

Se videointervju her:

Annonse