Ta deg en pause

Annonse

NLF reagerer sterkt på YSK-juks

Saken er oppdatert

Fire lærere ved tre forskjellige opplæringskontorer er blitt tatt for førerkortjuks. – Dette er en meget alvorlig sak for næringen, sier NLF.

0

Annonse

NRK melder mandag morgen at fire personer knyttet til opplæringskontorene i Trondheim, Førde og Stryn har blitt tatt for å jukse med egne førerkort. De fire lærerne har meldt inn gjennomført YSK-kurs på seg selv, uten å ha gjennomført kurset.

Dette fikk regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Roar Melum, til å se rødt.

– Det er grunnleggende at man har tillit til de som er godkjent for å holde kurs. I denne saken er tilliten brutt, noe som er svært skadelig for næringen, skriver han i en e-post til 45minutter.no.

Norges Lastebileier-Forbund
Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Roar Melum. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / NLF.
Skal sikre kompetansen

–  Systemene er bygget opp for å sikre at våre sjåfører har med seg den rette kompetansen ute på veien. Våre bedrifter har en klar forventning om at etterutdanningskursene skal bidra til dette, og at det hele foregår på korrekt måte.

Melum forteller at slike saker er svært skadelig for bransjen. Det jobbes hver dag med å bygge opp næringens omdømme, og derfor er slike saker svært beklagelig.

Kan svekke rekrutteringen

– Et opplæringskontor skal på vegne av sine andelsbedrifter jobbe for rekruttering til næringen. Et godt omdømme bidrar til økt rekruttering. Og det er viktig at opplæringskontorene fremstår som gode ambassadører og rollefigurer for ungdommene.

– Det vi har vært vitne til gir ikke særlig troverdighet. Det setter også våre medlemsbedrifter i en vanskelig situasjon.

Han mener det er en fare for at denne hendelsen kan påvirke rekrutteringen i fremtiden.

– Mange vil nok stille seg spørsmål om seriøsiteten til de som står bak dette.

Les mer: 50.000 i bot for å låne bort sjåførkort

Annonse

Trakk seg fra styret

– Dette er ikke forenelig med NLFs etiske regelverk. I tillegg er det svært ødeleggende for det arbeidet vi har lagt ned for å bygge et bransjenettverk i Trøndelag. Varslingssaken ble behandlet, og som en konsekvens av det så jeg ingen annen mulighet enn å trekke meg. Jeg meddelte til styret at jeg ikke hadde tillit til daglig leders delaktighet og håndtering av saken, skriver han.

Tor Anders Gulbrandsen som er daglig leder ved Opplæringskontoret for transportfag Trøndelag ønsker ikke å kommentere saken overfor 45minutter.no utover det han sa til NRK.

«Jeg anser dette som en personalsak. Det er snakk om et brudd på forskrift i 2016, og vi har lagt oss flat og tar vedtaket til Statens vegvesen til etterretning.»

– Dette synes vi ikke noe om

Det var Statens vegvesen som avdekket jukset. Til NRK forteller fagleder i tilsynsseksjonen, Rune Granum, at de ikke synes noe om at personer som har fått tillit til å gjennomføre yrkessjåførutdanningen, misbruker dette til å melde inn opplæring som ikke har vært gjennomført.

– Det er det offentlige sitt signal om at det er helt uakseptabelt, det som de har gjort. Dersom man skal lære opp andre i å følge et regelverk, så er det vel antagelig en stor fordel at man selv følger eget regelverk, påpeker Granum til NRK.

Angrer

Daglig leder hos Opplæringskontoret for transport og logistikk, Rune Apneseth sier i en kommentar til NRK at de angrer på det de har gjort.

«Vi angrer på det vi har gjort. Vi har gjort en feil i henhold til forskriften og vi har lagt oss helt flat. Nå tar vi straffen vår og går videre.»

Konsekvensen for jukset er at de aktuelle opplæringskontorene mister retten til å drive opplæring i tre måneder fra 1. mai. Det var en fjerde lærer som varslet om jukset. Vedkommende hadde også jukset med sitt førerkort og har ikke undervisningsansvar lenger.

– Saken er uheldig

45minutter.no har vært i kontakt med samarbeidsforumet (SOTIN) som jobber med fagopplæring av lærlinger. Kontaktperson for SOTIN, Charles Galaasen, ønsker ikke å kommentere saken akkurat nå, men sier i en generell kommentar:

–  SOTIN har ingen styringsrett eller ansvar for de enkelte Opplæringskontorene. Hovedoppgaven til SOTIN sine medlemmer er å jobbe med nettopp rekruttering og opplæring av lærlinger. Det er et fåtall av opplæringskontorene som tilbyr etterutdanning for yrkessjåfører. På generelt grunnlag så er selvsagt saken uheldig. Vi ønsker ikke å kommentere saken ytterligere siden dette ligger utenfor vår kjernevirksomhet.

 

Annonse