Ta deg en pause

Annonse

Satser 850 millioner på elbuss

Unibuss, Nobina og Norgesbuss setter til sammen 70 elbusser i drift i løpet av 2019. Satsingen har en prislapp på 850 millioner kroner.

0

Annonse

I løpet av 2019 skal 70 nye elbusser fases inn i Oslo. I europeisk sammenheng er denne buss-satsingen enorm, og Oslo vil få den største elbussflåten i Norden. Sammen med de seks bussene som allerede er i trafikk, vil Oslo ha totalt 76 elbusser i drift neste år, hvorav 52 er leddbusser, fordelt over 13 bussruter.

Les mer: Lånekassen gir studiestøtte til busslappen

Billigere på sikt

Hele elbuss-satsingen og infrastruktur kommer på rundt 850 millioner kroner i perioden 2019-2029.

Unibuss
Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen. Foto: Lars Thorvaldsen.

– Bussene er betydelig dyrere enn vanlige busser, i tillegg må man investere i infrastruktur. Så investeringen og driften vil være dyrere. Men på sikt vil el-drift være billigere, da elektrisitet blant annet er billigere enn drivstoff. Vi forventer også at prisen på batterier går ned, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.

Ruter har som mål at kollektivtransporten skal være utslippsfri innen ti år. Dette innebærer en full omlegging av alle busser, båter og spesialtransport.

Lang prosess

Arbeidet med å få de første seks elbussene på veien pågikk i over to år, og i november i fjor kom de første på veien.

For Ruter har elbuss-testen hatt en kostnadsramme på rundt 40 millioner. Erfaringene fra innfasingen av de 70 elbussene vil gi grunnlag for rammene som blir satt i kommende anbudsrunder på de store Oslo-kontraktene.

Ruter
Prosjektleder i Ruter, Jon Stenslet. Foto: Lars Thorvaldsen.

– Erfaringene vi foreløpig sitter igjen med forteller oss hvordan bussene er å kjøre på vinterføre, noe som gikk bedre enn forventet. Vi har også lært mye om hva som må til for å sette opp ladeinfrastruktur på endeholdeplasser. Vi vet også mer ombehovet for testing av busser og ladesystemer i oppstartfasen og hvilken type vedlikehold vi er nødt til å gjennomføre, forteller prosjektleder i Ruter, Jon Stenslet.

– Vi har bedre og riktigere oversikt over risikonivå og pris. Dette gjør også at de som eventuelt vinner neste anbudsrunde blir tryggere på å sette elektriske busser i drift.

Annonse

– Stort skritt i riktig retning

– Dette betyr at vi er kommet et stort skritt videre i å gjøre hele kollektivtransporten utslippsfri, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG).

Miljøpartiet De grønne
Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG). Foto: Lars Thorvaldsen.

– Det å få 70 nye elbusser i drift fra 2019 gjør at byen vår blir bedre. Det minsker støy, det blir mindre utslipp og det blir en hyggeligere reiseopplevelse for passasjerene.

Hun forteller videre at byrådet satser stort på kollektivtransport, og at de skal gi over 500 millioner kroner mer til Ruter i tilskudd over de neste fire årene.

– Det gjør satsinger som dette mulig siden Ruter da får et større handlingsrom, sier hun.

Les mer: Daimler kommer med el-buss

Mindre batteri enn i Tesla

45minutter.no var med på prøvekjøringen som ble arrangert torsdag 12. april. Testbussen vi sitter på med er en Solaris med en batteripakke på 75kWh, som da er mindre enn den største batteripakken til Tesla. Bussen går på linje 74 som har hurtiglader på endeholdeplassene. Ladetiden er på rundt seks minutter på hver av de. Hurtigladerne er på 300 kW, til sammenligning er en vanlig ladning til elbil på rundt 50 kW.

Unibuss
Batteripakken på denne bussen er mindre enn den største batteripakken til Tesla. Foto: Lars Thorvaldsen.
40 nye busser

Unibuss setter i løpet av våren 2019 inn totalt 40 nye elbusser i trafikk i Oslo. 30 av dem er leddbusser som skal kjøre linje 20, 21, 28, 34, 37 og 54. Bussene lades på bussgarasjen på Alnabru. Ytterligere ti busser settes inn på linje 74, hvor det i dag kjører to el-busser i pilotdrift. Denne linjen blir da helelektrisk. Bussene på denne linjen lades av en pantograf på endeholdeplassene Mortensrud og Vika.

Ruter, Unibuss, Nobina og Norgesbuss skal opparbeide  erfaring som skal gi grunnlag for en større etablering av en flåte med elbusser. Målet er å bytte ut dieselbusser med elbusser raskere enn det kontraktene tilsier, ved å ta i bruk endringsordninger på eksisterende kontrakter.

Annonse